תאריך פרסום 

שימוש במדיטציה ובטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים לטיפול בלחץ, דיכאון וחרדה בקרב סטודנטים: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה

Use of Meditation and Cognitive Behavioral Therapies for the Treatment of Stress, Depression and Anxiety in Students. A Systematic Review and Meta-Analysis

מהלך המחקר

מטרת המחקר הייתה לסקור את הספרות המדעית ולנתח את ההשפעה של תוכניות קוגניטיביות-התנהגותיות ואסטרטגיות מדיטציה על לחץ, חרדה ודיכאון בקרב סטודנטים. החיפוש הביבליוגרפי בוצע ב-Web of Science (WOS) ובמאגרי תמיכה נוספים, והוגבל למאמרים שפורסמו בין השנים 2007 ל-2018. נכללו מחקרים בעלי עיצוב פרה-ניסיוני או קוואזי-ניסיוני שכללו שלבי טרום-מבחן ואחרי-מבחן. לאחר סינון קפדני, נבחרו 34 מאמרים למטה-אנליזה של אפקטים אקראיים, כאשר נבחנו גורמים ממתנים כגון משך הטיפול ואסטרטגיית ההתערבות (CBT לעומת מדיטציה).

תוצאות המחקר

  • גודל האפקט הכללי: המטה-אנליזה הראתה כי לטיפולים יש אפקט בינוני-נמוך עד בינוני על לחץ, חרדה ודיכאון, כאשר ערכי אפקט שליליים מצביעים על הפחתה בבעיות בריאות הנפש.
  • אסטרטגיית הטיפול: תוכניות מבוססות מיינדפולנס הניבו גדלי אפקט גבוהים יותר באופן מובהק עבור לחץ ודיכאון, בהשוואה לתוכניות קוגניטיביות-התנהגותיות.
  • משך הטיפול: לא נמצא קשר מובהק בין משך הטיפול להצלחה, אך התערבויות באורך בינוני (5 עד 8 שבועות) הראו את האפקט הטוב ביותר בשיפור בריאות הנפש הכללית.

חוקרים ומוסדות:

Gabriel González-Valero, Félix Zurita-Ortega, José Luis Ubago-Jiménez, Pilar Puertas-Molero.

Department of Didactics of Musical, Artistic and Corporal Expression, University of Granada, Granada, Spain.